Schoolvoorstelling: Le Ravage d' Ali Baba

De koffie van morgen & Jazzlab - vanaf 4de secundair

Deze voorstelling is uitsluitend toegankelijk voor scholen.

Verhalen en impressies uit vluchtelingenkampen verwerkt in een creatieve, uitdagende voorstelling met muziek, woord en beeld.

“You can’t help it. An artist’s duty, as far as I’m concerned, is to reflect the times.” – Nina Simone

Le Ravage d’Ali Baba is een concert met instrumentale muziek en fragmenten van opgenomen gesprekken met mensen op de vlucht. Het concert is een poging om met abstracte middelen een situatie te schetsen die net heel werelds is. Door afstand te nemen van te snelle meningsvorming en te kiezen voor reflectie over zo’n gevoelig thema proberen de muzikanten dichter bij de mensen zelf te komen.
 

Voor de muziek deed Simon Plancke aanvankelijk een beroep op een paar jonge kleppers van de Belgische jazz.  Ze trokken met vrijwilligers van Vzw Humain naar vluchtelingenkampen in Brussel en Duinkerke. De gesprekken die ze daar hadden met mensen op de vlucht duiken op in een concertreeks bij JazzLab, maar ook op een album dat ze opnamen. Daarnaast verscheen een boek met foto’s en teksten van 9 geëngageerde auteurs die ook meegingen naar de vluchtelingenkampen: Anne Provoost, Yasmien Naciri, Aya Sabi, Dalilla Hermans, Carmien Michels, Sabrine Ingabire, Rachida Lamrabet, Birsen Taspinar en Ann Lamon.

Meer

De link naar de lesmap kan je binnenkort hier vinden. 

Voorbereidende module 1 legt een link tussen de leefwereld van leerlingen en die van jongeren op de vlucht Het is een klasgesprek rond dromen en ambities, bespreken van tekstfragmenten uit het boek

Voorbereidende module 2 slaat een brug naar de muziek, hedendaagse jazz en filmbeelden ● Insteek: emoties en waarden vatten in abstracte beelden en klanken ● Inhoud: werken met kunstproject rond vlaggen “If I was my own country I could be home anywhere”, klasgesprek rond emoties in muziek, met muziekfragmenten, kadering van voorstelling die ze te zien zullen krijgen

Nabespreking module 1: ● Insteek: kritisch en empathisch denken, communiceren ● Inhoud: klasgesprek rond hun ervaring, digitaal inlevingsspel “kruip eens in de huid van een vluchteling” + spel rond portretten van leeftijdsgenoten op de vlucht (ism vzw Humain)

Nabespreking module 2: ● Insteek: probleemoplossend denken, creativiteit, samenwerken ● Inhoud: rollenspel rond verschillende mogelijke reacties op de problematiek, verder bouwend op module

Er is ook extra materiaal beschikbaar:

  • E-book (bij aankoop van een fysiek boek voor €20 door leerkracht) met daarin de volledige teksten en muziek, links naar filmmateriaal, video’s met getuigenissen,…
  • Mogelijkheid om extra gastlessen en workshops met diverse insteken te kiezen: gastles rond vergelijking WOII en huidige vluchtelingenstroom, stop-motion filmworkshop etc  

Credits

Drums & electronica: Simon Plancke 
Toetsen & electronica: Jozef Dumoulin 
Geluidskunst: Els Viaene
Foto’s: www.lightofthechildren.org
Film: Lisa Tahon
Productie: De koffie van morgen, in coproducrtie met Jazzlab en KAAP
Lesmap in samenwerking met vzw Humain e.a.

Duur : waarschijnlijk 60 minuten